مواد قابل برش توسط دستگاه لیزر

فناوری برش لیزری به دلیل تنوع کاری محبوبیت بسیاری دارد. توسط این فناوری می توان طیف گسترده ای از مواد را برش داد که از جمله آنها می تواند به کاغذ، چوب، چوب پنبه، مواد اکریلیکی، انواع مختلف فلزات اشاره کرد. هنوز هم برخی از مواد وجود دارند که ظاهراً می توان آنها را در این لیست جای داد. اما هرگز نباید آنها را با استفاده از برش لیزری برش دهیم. بنابراین شناخت موادی که قابلیت برش توسط این فناوری را دارند یکی از مولفه های ابتدایی برای استفاده از این تکنولوژی می باشد.

مواد قابل برش با لیزر

مواد مناسب برای برش لیزری:
یکی از بزرگترین مزایای برش لیزری توانایی برش طیف وسیعی از مواد است. بنابراین در اولین قدم باید از خصوصیات هر ماده آگاهی کافی پیدا کنیم. بعضی از آنها در هنگام برش نیازمند رعایت اصول خاصی می باشند.
در این مقاله بیشتر به موادی خواهیم پرداخت که به صورت ورق عرضه می شوند. باید توجه داشت که توسط این فناوری می توان انواع مقاطع گرد و انواع پروفیل ها را در شکل های گوناگون برش داد.


فلزات مختلف:
توسط فناوری برش لیزری می توان انواع فلزات را از فولادهای معمولی گرفته تا فولادهای ضد زنگ و همچنین فلزات غیر آهنی برش داد. برش فلزاتی که نور و اشعه لیزر را بیشتر منعکس کرده و برگشت می دهند مانند آلومینیوم و برنج دشوار تر است.از این رو برای برش این دسته از فلزات فناوری برش لیزری توسط دستگاه فایبر پیشنهاد می گردد.
ضخامت فلزاتی که می توان توسط این فناوری برش داد به نوع فلز، توان دستگاه لیزر و مهارت اپراتور بستگی دارد. با این وجود بطور معمول فلزات را تا ضخامت 30 میلیمتر می توان توسط این فناوری برش داد.

چوب:

نواع مختلف چوب از جمله چوب معمولی، تخته سه ال و MDF برای برش لیزری مناسب می باشند. در هنگام برش مواد چوبی فراوری شده باید از وجود مواد روغنی، رنگ، و انواع چسب و رزین داخل آنها آگاه بود. هم چنین نکات مورد نیاز را در برش آنها رعایت کرد، زیرا امکان اشتعال این دسته از مواد در هنگام کار وجود دارد.

کاغذ:

برش کاغذ

توسط این فناوری و با درنظر گرفتن تدابیر خاص می توان انواع مختلف کاغذ را به خوبی برش داد. انواع مختلف دعوتنامه ها که در طرح های مختلف تولید می شوند از جمله تولیدات توسط این روش می باشند.


پالستیک ها:
اکریلیک ها، PMMA و Lucite همگی از جمله پالستیک های قابل برش هستند. لبه این نوع پالستیک ها بعد از برش لیزری بسیار صاف و صیقلی می باشد.


POM:
POM پالستیکی است که در بخش مهندسی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از آن را در چرخ دنده ها، راهنما و کشویی، ابزار پزشکی، بسته بندی مواد غذایی و غیره می توان مشاهده کرد. این نوع پالستیک توسط لیزر به خوبی برش خورده و توسط آن می توان انواع قطعات را به تولید رساند.


شیشه:
برش لیزری شیشه ها به دلیل خاصیت شکنندگی و برگشت بسیار زیاد اشعه لیزرکاری بسیار سخت و غیرممکن است. با این حال شیشه ها را می توان توسط این فناوری برش داد. به دلیل برگشت بسیار زیاد اشعه، در برش لیزری نیاز به تجهیزات خاصی می باشد. در برش این نوع مواد نیاز به یک سیستم خنک کاری مواد در طول فرآیند بوده و اپراتور باید با دقت بالا مراحل برش را کنترل نماید تا از شکستگی مواد جلوگیری شود و نتیجه مطلوب حاصل گردد.


موادی که نباید توسط لیزر برش داده شوند:
اگرچه به نظر می رسد که لیزر تقریباً هر چیزی را می تواند برش دهد، اما محدودیت هایی نیز وجود دارد. طیف وسیعی از موادی که نباید توسط این فناوری برش دهید انواع گوناگون پالستیک ها هستند که در ادامه تعریف خواهند شد.


PVC:
برش پلی وینل کلراید منجر به انتشار گازهای اسیدی و بخارات سمی می شود. این گازها و بخارات برای اپراتور بسیار خطرناک و کشنده بوده و از طرف دیگر موجب خوردگی های بسیار شدید و مخرب دستگاه می شوند. بنابراین برای برش مواد PVC بهتر است از روش های مکانیکی استفاده گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *