تشخیص رزوه های متریک و اینچی

شناسایی رزوه های پیچ و مهره کار بسیار ساده و آسانی می باشد، برای این منظور تنها الزم است دو نکته را بدانید:
1 .قطر پیچ و مهره
2 .تعداد رزوه ها در هر اینچ در سیستم اینچی و یا فاصله دو رزوه(گام) در سیستم متریک 

با استفاده از اطلاعات فوق می توان نوع و اندازه یک پیچ یا مهره را در سیستم متریک یا اینچی براساس جداول و استاندارد ها تشخیص داد.


اندازه گیری قطر پیچ یا مهره:

اولین مرحله در تشخیص نوع یک پیچ اندازه برداری قطر آن می باشد. در پیچ ها قطر خارجی و در مهره ها قطر داخلی مد نظر می باشد. این کار بهتر است توسط یک میکرومتر یا کلوس انجام شود. در صورت در اختیار نداشتن ابزار فوق استفاده از یک متر نیز می تواند کمک کند.

اندازه گیری گام رزوه در سیستم متریک و تعداد رزوه در هر اینچ در سیستم اینچی:

رزوه ها در سیستم متریک توسط گام آنها اندازه گیری می شوند. این فاصله از تاج یک رزوه تا تاج رزوه بعدی می باشد که بر حسب میلیمتر اندازه گیری می شود.
گام یک پیچ یا مهره را می توان با استفاده از شاخص مخصوص اندازه گیری کرد. در صورت نداشتن شاخص این کار توسط یک خط کش دقیق نیز امکان پذیر می باشد.
در سیستم اینچی رزوه ها بر حسب تعداد رزوه در هر اینچ اندازه گیری می شوند. همانند سیستم متریک برای رزوه ها اینچی نیز می توان از شاخص مخصوص استفاده کرد یا توسط یک خط کش تعداد رزوه ها را در یک اینچ شمرد.


تعیین نوع پیچ در سیستم متریک و اینچی:

در سیستم متریک ابتدا قطر را بر اساس آنچه در قبل گفته شد اندازه گیری می کنیم. سپس به اندازه گیری گام رزوه ها می پردازیم، درنتیجه مشخصات یک پیچ یا مهره متریک به صورت زیر خواهد بود:

تعیین نوع پیچ در سیستم متریک و اینچی

در سیستم اینچی نیز مانند سیستم متریک عمل می کنیم. مشخصات یک پیچ یا مهره در سیستم اینچی با صورت زیر خواهد بود:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *